Antyspam
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
R E K L A M AA1 - Fines
R E K L A M AB1 - Ubojnia Gola

Marszałek przyjechał zobaczyć, a burmistrz już quadem jeździł

› Aktualności 5 miesięcy temu    17.07.2019
Agata Fajczyk
komentarzy 0 ocen 2 / 100%
A A A
Gostyń. Paweł Katarzyński - dyr. WZDW w Poznaniu (pierwszy z lewej) wyjaśnia marszałkowi Markowi Woźniakowi (drugi z prawej), jak będzie wyglądała główna obwodnica GostyniaGostyń. Paweł Katarzyński - dyr. WZDW w Poznaniu (pierwszy z lewej) wyjaśnia marszałkowi Markowi Woźniakowi (drugi z prawej), jak będzie wyglądała główna obwodnica Gostynia fot. A. Fajczyk

Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego odwiedził dziś powiat gostyński. Był między innymi z roboczą wizytą na placu budowy obwodnicy Gostynia, która powstaje w ciągu drogi wojewódzkiej 434.

- Dobrze jest zobaczyć inwestycję w trakcie realizacji, zwłaszcza taką inwestycję, która jest w pewnym sensie sztandarowym projektem samorządu województwa, oczekiwanym i zapowiadanym od lat. Projektem, który przebrnął przez szereg problemów uzgodnieniowych i jest realizowanym pomimo że brakujący odcinek drogi krajowej nr 12 nie powstaje. Bo dotychczas to była główna blokada, jeśli chodzi o rozpoczęcie budowy obwodnicy drogi wojewódzkiej dla Gostynia - brak możliwości podłączenia się do obejścia obwodnicy na drodze krajowej - mówił Marek Woźniak.

Obecnie  trwa budowa drogi łączącej główną obwodnicę z istniejącym już w mieście układem komunikacyjnym. Roboty rozpoczęły się na początku kwietnia. Początek „łącznika”, nazywanego też bajpasem, będzie miał miejsce w Drzęczewie II, a koniec na skrzyżowaniu ulic Nad Kanią i Europejskiej w Gostyniu. Na odcinku o długości 1,8 km powstaną m.in. trzy skrzyżowania, ścieżka pieszo-rowerowa, kanalizacja deszczowa i elementy bezpieczeństwa ruchu.

Na placu budowy łącznika (dosłownie na spodzie konstrukcji drogowej) marszałek województwa wielkopolskiego spotkał się z lokalnymi samorządowcami (powiatowymi i gminnymi), senatorem Marianem Poślednikiem oraz przedstawicielami przedsiębiorstwa Strabag, które wykonuje zadanie. Marek Woźniak zaznaczył, że to właśnie dzięki współpracy władz lokalnych - gminy Gostyń i powiatu gostyńskiego z samorządem województwa - udało się przygotować takie rozwiązania, które udrożnia ruch przez Gostyń, uwolnia miasto od ruchu tranzytowego i pozwolą przetrwać do powstania obwodnicy na drodze krajowej. - Po latach uzgodnień i przygotowań, przy uwzględnieniu gminnego finansowania i znaczącego wysiłku finansowego ze strony samorządu wojewódzkiego, fakt, że ta inwestycja jest realizowana, cieszy niewątpliwie - powiedział marszałek Wielkopolski.

Do tej pory, w związku z budową łącznika wykonano m.in. przebudowę kolizji teletechnicznej i dwóch z trzech kolizji średniego napięcia, odhumusowanie pasa drogowego, kanalizację deszczową, cztery przepusty drogowe. Obecnie trwają natomiast prace związane z budową: nasypów i wykopu, warstw konstrukcji nawierzchni (niedługo budowa konstrukcji właściwej łącznika) oraz oświetlenia drogowego. A pod koniec lipca rozpoczną się roboty brukarskie. Marszałek Woźniak, przy okazji wizytacji pytał o rozwiązania, jakie mają zostać wprowadzone przy okazji włączania obecnie powstającej drogi do istniejącego już układu komunikacyjnego w mieście. Chodzi o przebudowę skrzyżowania ul. Nad Kanią z Europejską oraz feralnego skrzyżowania ul. Poznańskiej z Europejską.

- Mamy opracowanych kilka koncepcji, ale najlepszym rozwiązaniem jest rondo, zrezygnowaliśmy z sygnalizacji świetlnej. Planujemy budowę ronda małego, ale jednak ma swoje parametry. Jego budowa to koszty ekonomiczne, ale też społeczne. To się wiąże z wykupem gruntów, bo teren na skrzyżowaniu jest zbyt ciasny. Niestety, wszystko wskazuje na to, że jeden budynek będziemy musieli poświęcić - usłyszał w odpowiedzi od Pawła Katarzyńskiego, dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

WZDW, jako inwestor prowadzi równolegle prace projektowe, które mają umożliwić uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i rozpoczęcie robót budowlanych na głównym odcinku obwodnicy (dł. 6,6 km). Łączna długość obwodnicy wyniesie 8,4 km (wraz z drogą łączącą). - A tam do zrobienia jest węzeł nad drogą krajową, trzy ronda i sama trasa z drogami zbiorczymi. Realizacja potrwa do 2021 r. Mamy też taki ambitny plan, aby uruchomić łącznik po jego wybudowaniu, aby ułatwić życie mieszkańcom - powiedział Paweł Katarzyński.

Burmistrz Gostynia Jerzy Kulak zdradził, że po rozpoczęciu prac, po wytyczeniu toru „łącznika” miał okazję jeździć quadem po okolicy. I przejechał sobie pierwszy po wytyczonym śladzie obwodnicy.

- Można powiedzieć, że jestem pierwszą osobą, która jechała bajpasem. Wrażenia? Budowa jest imponująca. Już sam ten pierwszy etap już robi duże wrażenie. Łącznik mocno ułatwi komunikację - zdradził Jerzy Kulak, który nie ukrywał, że jest dumny, iż dla miasta udało się zrobić taką rzecz, o której kiedyś marzyli mieszkańcy i samorządowcy.

- Kiedy pomyślę o tym, jak będzie wyglądała przyszłoroczna budowa głównego odcinka: pojawią się wiadukt, ronda i takie rozwiązania komunikacyjne, z którymi nie mieliśmy jeszcze od czynienia w Gostyniu, to wiem, że 10-pletnia walka, prośby, apele, żądania, miały sens. Bez zaangażowania władz wojewódzkich na pewno by tego nie było - dodał burmistrz.

Jerzy Kulak przypomniał, że kiedy przed laty rozpoczynał pracę w gostyńskim ratuszu, to wszyscy stawiali na to, że obwodnica DK 12 będzie wcześniej gotowa, bo stan przygotowań był bardziej zaawansowany. - A jednak udało się z drogą wojewódzką - powiedział zadowolony.

+ 2 głosów: 2 (100%) 0 -
    dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
    Komentarze (0)

    Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

    dodaj komentarzbądź pierwszy!