Masz prawo zrobić zdjęcie i porównać ceny w sklepie [SONDA]

Opublikowano:
Autor:

Masz prawo zrobić zdjęcie i porównać ceny w sklepie [SONDA] - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kultura

Dziś przypada Światowy Dzień Praw Konsumenta. Często zdarza ci się szukać najkorzystaniejszych ofert? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina - masz prawo zrobić zdjęcie i porównać ceny w sklepie.

 

Sprzedawcy nie pozwalają fotografować cen produktów ani skanować kodów kreskowych – skarżą się klienci. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystąpił do 25 przedsiębiorców prowadzących duże sieci handlowe z prośbą o wyjaśnienia. Jak zaznacza biuro prasowe UOKiK - konsument ma prawo porównywać ceny, zabranianie mu tego można uznać za nieuczciwą praktykę rynkową.

Chcesz porównać ceny w różnych sklepach i robisz zdjęcia? Masz zamiar sprawdzić, jakie składniki zawiera dany produkt i skanujesz telefonem kod kreskowy? Zdarza się, że ochrona tego zabrania, a ty czujesz się niczym przestępca. Niepotrzebnie, masz takie prawo. - Sklepy nie mogą tego zakazywać. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny, czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje, czy zdjęcia – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Pod koniec stycznia urząd wystąpił do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę. Wysłał też pisma do 11 innych przedsiębiorców, m.in. prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Ostrzega w nich, że zakaz fotografowania, czy skanowania utrudnia konsumentom porównywanie cen. Może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10% obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku. Na razie UOKiK prosi przedsiębiorców o wyjaśnienia. 

- Warto zauważyć, że cena to w wielu przypadkach podstawowy czynnik, decydujący o tym, czy konsument zdecyduje się na zakup danego dobra, czy też nie. Ponadto, w kodzie kreskowym bardzo często są ukryte informacje, które są istotne dla konsumenta, czyli o składzie, czy dopasowaniu do diety konsumenta danego produktu, stąd też dziwi nas takie zachowanie sklepów, które ograniczają, czy wręcz zakazują konsumentom tej praktyki - Małgorzata Cieloch z Biura Prasowego UOKiK.

źródło: UOKiK

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE