Należą do grona szkół Małego Inżyniera

Opublikowano:
Autor:

Należą do grona szkół Małego Inżyniera - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kultura

Uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Borku nie wybrali się 21 marca na wagary, chociaż to Dzień Wagarowicza. Uznali, że nie warto uciekać z zajęć, kiedy w szkole zorganizowano Festiwal Technologiczny. Było mnóstwo eksperymentów, pokazów naukowych, przygotowano warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. A wszystko dzięki temu, że borecka szkoła zajęła II miejsce w głosowaniu w ramach programu Szkoła Małego Inżyniera.

- Nie mogli doczekać się tego dnia - mówi Małgorzata Paszkowiak, nauczycielka chemii. To ona zgłosiła borecką szkołę do projektu Szkoła Małego Inżyniera, promującego nauki ścisłe, a zwłaszcza robotykę, automatykę i podstawy programowania wśród uczniów wielkopolskich szkół podstawowych oraz gimnazjów. - Staram się zachęcić uczniów do przedmiotów ścisłych. Postawiłam na kreatywny rozwój dziecka, który jest najważniejszy w dzisiejszych czasach. Uczniowie bardzo chętnie korzystają z nowoczesnych technologii - powiedziała.

Projekt „Szkoła Małego Inżyniera" realizowany jest wspólnie przez Volkswagen Poznań oraz Fundację Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera. Zgłoszenie z Borku zostało zweryfikowane pozytywnie i wtedy rozpoczęło się głosowanie. Warto było znaleźć się w pierwszej trzynastce - te szkoły otrzymują unikatowy zestaw nagród. Głosowanie odbywało się poprzez SMS-y. Społeczność boreckiej szkoły włączyła się w to bardzo aktywnie, z dużym zaangażowaniem. Uczniowie zachęcali rodziców i rodzeństwo, innych krewnych, przyjaciół, znajomych, mieszkańców gminy, ale też spoza granic gminy. ZSP z Borku długo utrzymywał się na czele listy, ostatecznie przegrał 200 głosami i zajął II miejsce, zdobywając ponad 19 tys. głosów.

- Uczniowie cały czas na bieżąco sprawdzali, jak kształtują się wyniki. Do głosowania bardzo zachęcało ich to, że byliśmy przez dłuższy czas na czele listy. Adrenalina rosła, walczyli zaciekle o zwycięstwo - opowiada Małgorzata Paszkowiak. - To jest mała szkoła, ale cieszymy się, że mogliśmy się pokazać wśród 200 innych szkół z województwa wielkopolskiego - dodała.

Na wiadomość, że ich szkoła znalazła się wśród pozostałych wyróżnionych, i że to właśnie w Borku odbędzie się Festiwal Technologiczny, dzieci zareagowały z entuzjazmem. Nie mogły się doczekać naukowej „imprezy”.

- Zrobiliście kawał dobrej roboty. Ponad 19 tysięcy głosów, jakie zebraliście to niesamowity wynik. Życzymy świetniej zabawy. Liczymy na to, że będzie to zalążek tego, czym zainteresujecie się w przyszłości, w którym kierunku pójdziecie - powiedziała przedstawicielka firmy Volkswagen Poznań, otwierając Festiwal Technologiczny.

Uczniowie, zebrani w szkolnej sali gimnastycznej mogli obejrzeć pokazy naukowe z użyciem ciekłego azotu. Eksperymenty przeprowadzały przedstawicielki Fundacji Rozwoju Edukacji Małego Inżyniera, angażując w nie także uczniów. Dzieci dowiedziały się, że ciekły azot to substancja o bardzo niskiej temperaturze, która wynosi prawie -200 st. C, że jest bezbarwny, bezzapachowy. Do Borku został przywieziony w dużym termosie.

- W czasie przelewania nad pojemnikami unosi się biały obłok - przy temperaturze - 190 st. C ciekły azot paruje i zamienia się w gaz. Podczas procesu gazowy azot wciąż jest bardzo zimny, do tego stopnia, że skrapla zawarta w powietrzu parę wodną i zamienia ja w mgłę. I ten biały kolor to właśnie mgła - tłumaczyły przeprowadzające eksperymenty.

Pokazały, że do niewielkiego naczynia z azotem zmieści się sporo ogromnych balonów. - Powietrze z nich nie uciekło, nie pękły. W balonach skurczyło się powietrze, zmniejszyło objętość pod wpływem zimna, niskiej temperatury. Po wyjęciu z ciekłego azotu balony ponownie zaczęły się pompować - opowiadały. Dzieci zobaczyły, że róże po zanurzeniu w ciekłym azocie stają się kruche, jak lód, produkowały też pastę do wyszorowania kłów słonia, uruchamiały lokomotywę wołając „Para buch”! Na wspólnym eksperymentowaniu święto się nie zakończyło.

W salach lekcyjnych odbywały się warsztaty z robotyki, przygotowano wystawę nowoczesnych technologii oraz zajęcia z programowania. Technologiczny festiwal trwał cały dzień. W ramach projektu „Szkoła Małego Inżyniera” szkoła w Borku otrzymała też kompletny i unikatowy zestaw do nauki robotyki. W skład każdego z nich wchodzą: zestawy klocków LEGO® MINDSTORMS® EV3 do budowy oraz programowania robotów. Dwóch nauczycieli będzie mogło wziąć udział w certyfikowanym szkoleniu z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem klocków LEGO® MINDSTORM EV3.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE