Antyspam
R E K L A M A
ARTYKUŁY OGŁOSZENIA FIRMY
R E K L A M A
R E K L A M AB1 - Ubojnia Gola
R E K L A M A

Naprawią linię i pojedzie intercity?

› Aktualności 3 miesiące temu    22.01.2019
Agata Fajczyk
komentarzy 21 ocen 1 / 100%
A A A
Gostyń PKP. Zapowiada się rewitalizacja linii kolejowej 360 Gostyń - KąkolewoGostyń PKP. Zapowiada się rewitalizacja linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo fot. A. Fajczyk

Rewitalizacja linii kolejowej 360 Gostyń – Kąkolewo - ta inwestycja znalazła się wśród 20 projektów, zaplanowanych do realizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli „Kolej Plus”. Nie obędzie się bez pomocy finansowej samorządów.

Start Programu Kolej Plus jesienią 2018 r., na peronie w Jasienicy Mazowieckiej ogłosili premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wyjaśniano wtedy, że chodzi o powrót pociągów do miejscowości, które utraciły połączenia kolejowe w ostatnich latach lub nigdy ich nie miały. Zapowiedziano rewitalizację szlaków kolejowych do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Szczegóły programu opublikowane zostały w ubiegłym tygodniu (17.01) na portalu Ministerstwa Infrastruktury.

W opisie można wyczytać, że program zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014–2020, Program Kolej Plus ma pomóc właściwie planować i wspierać inwestycje, pozwalające m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.

Program ma być realizowany w trzech komponentach: inwestycyjnym, organizacji przewozów i chroniącym infrastrukturę kolejową przed likwidacją.

Głównym celem Programu „Kolej Plus” jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe (w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej i projektowej) miejscowości, które nie mają dostępu do kolei pasażerskiej, towarowej z miastami wojewódzkimi oraz poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej ww. regionów Polski przy wsparciu ze środków publicznych.

Program ma uzupełniać się z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku oraz Programem utrzymaniowym pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”. Jak poinformowano - źródłem dofinansowania Programu byłyby dodatkowe środki alokowane na szczeblu centralnym. Program docelowo skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie zakładany będzie 15-proc. udział samorządów w kosztach inwestycji.

R E K L A M A

Co planuje starostwo w związku ze szkołami?

Przewidywane efekty Programu to: usprawnienie procesu przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych na terenie ww. miejscowości, wykorzystanie doświadczenia i potencjału PKP PLK przez jednostki samorządu terytorialnego w przygotowaniu i realizacji projektów kolejowych na terenie samorządów, umożliwienie przygotowania dokumentacji, pozwalającej na wdrożenie inwestycji kolejowych oraz realizacja zadań inwestycyjnych, a także promocja transportu kolejowego w miejscowościach nie posiadających dostępu do kolei.

Realizację Programu przewidziano na lata 2019 – 2023.

Nas zainteresował najbardziej tzw. Komponent inwestycyjny. Z informacji wynika, że obszarem wsparcia będą objęte miejscowości zlokalizowane na terenie całego kraju. Wstępnie zidentyfikowano 20 miejscowości, które w pierwszej kolejności mogłyby być finansowane ze środków Programu „Kolej Plus”. Przedstawiono mapę inwestycji, zaznaczając, że proponowane zadania nie stanowią katalogu zamkniętego. W projektach, które są obecnie przewidywane znalazł się jeden, dotyczący Gostynia - chodzi o rewitalizację linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo.

Poza tym zaplanowano:

- Odbudowę połączenia kolejowego do Jastrzębia Zdroju - połączenie Wodzisław Śl. - Jastrzębie Zdrój

- Utworzenie ciągu Legnica - Złotoryja - Jelenia Góra / Świeradów Zdrój wraz z rewitalizacją linii Lwówek - Zebrzydowa: ETAP I - odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl. - Legnica

- Budowę nowego połączenia kolejowego Lublin - Zamość. Projekt wpisuje się w komponent CPK - odcinek: Trawniki – Zamość

- Odbudowę połączenia Dzierżoniów - Bielawa / Pieszyce: ETAP II - odcinek Dzierżoniów - Pieszyce - Bielawa

- Prace na linii kolejowej 369 na odcinku Śrem - Czempiń: odbudowa linii kolejowej i przywrócenie ruchu regionalnego na linii Poznań - Czempiń - Śrem

- Budowę nowej linii kolejowej Konin - Turek

- Prace na linii kolejowej 240 na odcinku Terespol Pomorski - Świecie: umożliwienie obsługi Świecia i Chełmna przez pociągi regionalne

- Wydłużenie linii kolejowej 73 w kierunku centrum Buska-Zdroju

- Modernizację i elektryfikację linii kolejowej 34 Małkinia - Ostrów Mazowiecka

- Modernizację i elektryfikacja linii kolejowej 25 Końskie - Skarżysko-Kamienna

- Budowę nowego połączenia kolejowego Kraków - Myślenice

- Dobudowę torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa - Czachówek: ETAP I - odcinek Warszawa - Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej

- Odbudowę połączenia Szubin - Żnin

- Elektryfikację linii kolejowej 358 Czerwieńsk - Guben

- Rewitalizację odcinka Siedlce - Sokołów Podlaski i dostosowanie go do ruchu pociągów pasażerskich

- Odbudowę linii kolejowej 55 Sokołów Podlaski - Małkinia

- Odbudowę połączenia Gogolin - Krapkowice - Prudnik

- Rewitalizację linii kolejowej 81 Chełm - Włodawa

- Rewitalizację linii kolejowej 49 Śniadowo - Łomża

- Rewitalizację linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo

R E K L A M A
R E K L A M A
+ 1 głosów: 1 (100%) 0 -
dodaj zdjęcia Masz swoje autorskie zdjęcia? Dodaj je do naszego tekstu.
Komentarze (21)

Serwisy internetowe jarocinska.pl, zpleszewa.pl, rawicz24.pl, gostynska.pl, krotoszynska.pl nie ponoszą odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze nie są moderowane. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane zgodnie z postanowieniami Regulaminu.

dodaj komentarz› pokaż według najstarszych
~ Do Pasażer
2 miesiące temu ocena: 75%  21
Słuchaj rewitalizacja polega na tym aby wyremontować torowisko i podnieś prędkość szlakowa, wystarczy wymienić kilkadziesiąt podkładów i żeby cały szlak został podbity i puścić oczyszczarke i będzie git
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ PKP i logika?
3 miesiące temu ocena: 29%  20
Naprawdę chcecie żeby ktoś wydał z waszych podatków 50 mln zł na remont torów , żebyście raz przejechali się z dzieciakami na wycieczkę do Leszna? Booooże. Widzisz i nie grzmisz. Przy takim obłożeniu tych pociągów jakie było ostatnio (kilka lat temu -szynobusy), aby zwócić realne koszty, bilety będą kosztowały do Leszna na oko 200 -500 zł (szynobusem jeździło kilku pasażerów- koszty osobowe i amortyzacja sprzętu na oko kilka tyś złotych). A teraz pytanie do naiwnych - kto zapłaci za te nierentowne kursy? No chyba już wiadomo - WY - poprzez Wasze podatki. Tak więc cieszę się, że Wy się cieszycie, że zapłacicie za to setki tysięcy rocznie + plus oczywiście miliony na początku. Zadowolony podatnik jest na wagę złota.
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Anelka
2 miesiące temu ocena: 100%  19
Jeżdzę do Leszna niemalże codziennie do szkoły i naprawdę wolałabym pojechać pociągiem do Leszna niż się tłuc "autobusami" (chociaż nawet nie nazwałabym tak starych gruchotów leszczyńskiego PKS-u) lub nawet szukać transportu samochodem przez Facebook'a. I wielu moich kolegów, koleżanek lub znajomych dojeżdzających codziennie do Leszna (niekoniecznie z Gostynia, ale też wszystkich miejscowości po drodze, takich jak Krzemieniewo czy Garzyn) woleliby mieć połączenie kolejowe.
~ Pasażer
2 miesiące temu ocena: 0%  18
Tylko ta rewitalizacja linii musi doprowadzić do jakiejś konkurencyjnej prędkości szlakowej. Obecnie dla towarowych jest to bodajże 40 km/h. Jeśli pociągi pasażerskie miałyby się też z taką prędkością toczyć, to nadal mało kto będzie z nich korzystał, gdy samochodem da się tą samą trasę przejechać o połowę szybciej.
~ do PKP logika
2 miesiące temu ocena: 75%  17
Widzę że z ciebie taki współczesny Balcerowicz albo Rostowski .Ciekaw jestem ile płacisz tych podatków. Unia Europejska właśnie kładzie większy nacisk na komunikację np. Kolejową po to aby taki wypasiony wóz jak twój nie wyjeżdżał do centrum Poznania i nie robił smogu. Tylko przesiadł się do pociągu czytaj poznańska kolej Metropolitalna
R E K L A M A
~ XD
2 miesiące temu 16
Jak ci cos nie pasuje to nie musiał byś korzystać ale ja nie mam zamiaru jako mieszkaniec Gostynia korzystać z autobusów które są powolne i mało wygodne xd wolał bym pociągiem jeździć :D
~ Kolejarz
3 miesiące temu ocena: 100%  15
Kilka lat temu były 3 kursy na krzyż przy kompletnie źle ułożonym rozkładzie. Teraz wystarczy dobrze ułożyć rozkład i pociąg będzie rentowny. Przykładem dobrze ułożonego rozkładu może być Wągrowiec-Poznań bądź Wolszyn-Poznań.
~ Ja3
3 miesiące temu ocena: 100%  14
No i super fajnie było by wsiąść do pociągu i jechać chociaż by do Leszna dzieci miały by małą wycieczkę a duża frajdę
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Krystyna
3 miesiące temu ocena: 50%  13
Nie wiem ile w tym prawdy, ale słyszałam że kruszywo na budowę naszej Gostynskiej obwodnicy ma być wozone tirami z Jarocina a tory obok do juz zostawię bez komentarza
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Józef
2 miesiące temu 12
Proszę mi wierzyć, Pani Krystyno, że nawet gdyby linia kolejowa była w ciągłej eksploatacji to te, jak Pani to nazywa, tiry są najtańszym i najszybszym środkiem transportu...no chyba że mieszkańcy Gostynia dogadają się z jarocinianami i jedni będą na taczkach dowozić kruszywo na bocznicę w Jarocinie (załadunku wagonów nie liczę, bo ciężarówki też trzeba załadować) a drudzy rozładują wagony i także na taczkach surowiec dowiozą na miejsce budowy. Wtedy pewnie będzie taniej i mniej uciążliwie.
~ DD
3 miesiące temu ocena: 80%  11
Teraz tylko żeby burmistrz nie skopał takiej okazji to będzie dobrze.
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Seb
3 miesiące temu ocena: 100%  10
Mosty a szkoda bo to fajna linia chciałbym aby moje dzieci mogły tak jak ja pojechać koleją ta trasa jarocin borek gostyn Leszno dziś próżno szukać komunikacji jakiejkolwiek na tej trasie
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ krystyna
3 miesiące temu ocena: 80%  9
Bardzo się cieszę że wreszcie coś się ruszyło w tym kierunku.Redakcja chyba sobie trochę sobie kpi z tematu pisząc o inter city.Kilka słów o pociągach.Gostyn jako duże miasto powiatowe jest odcięte od koleiiJestem urzędniczka i czasem trzeba ddojechać na szkolenia do Warszawy np., kiedyś jeździł autobus nocny do warszawy też go zlikwidowano , nie każdy ma prawo jazdy.a tak przesiadka w Lesznie i 4 godziny i jestem w Warszawie
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ MK
3 miesiące temu ocena: 13%  8
Pierwsze to PR-y nie mają taboru. Dwa najpierw niech nasz burmistrz wykaże trochę zainteresowania koleją. Narazie to projekt tylko do realizacji daleka droga.
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Kolejarz
3 miesiące temu ocena: 100%  7
A niby dlaczego daleka drogą ? Wystarczy tylko otworzyć oczy władzą.
~ Gostyniak
3 miesiące temu ocena: 100%  6
Pociągi mają jeździć na trawie Gostyń-Leszno ale rewitalizacja ma objąć szlak Gostyń-Kąkolewo. I nareszcie się coś z tą koleją ruszyło oby to wypaliło , a mają jeździć Koleje wielkopolskie Lub Przewozy Regionalne a nie ICC. Widać że ten kto to pisał miał pojęcie jak .....
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ jojo
3 miesiące temu ocena: 33%  5
słyszałem ze pendolino ma jeździć na trasie gostyn leszno
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Nick
3 miesiące temu ocena: 100%  4
Olo rusz głowa. Moze szyny z Kakolewa do Leszna sa juz w dobrym stanie??? I nie trzeba ich rewitalizowac? Przecież nie wysadza cie w kąkolewskim lesie...
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ Olo
3 miesiące temu ocena: 11%  3
Tzn. Aby Gostyń Kąkolewo? Bez sensu. Moze Gostyń Leszno?
odpowiedz oceń komentarz
wpisy tej osoby zgłoś do moderacji
~ xxx
2 miesiące temu ocena: 0%  2
komentarz osoby która całkowicie nie jest w temacie.
~ modry
3 miesiące temu ocena: 90%  1
Linia kolejowa Kąkolewo-Leszno ma inny nr i jest w dobrym stanie.Linia nr 360 zaczyna sie w Kąkolewie a kończy w Jarocinie.Odcinek Gostyń-Jarocin jest już skazany na powolną śmierć.
R E K L A M A
R E K L A M A