Takiej awarii jeszcze nie było. Nie można było rejestrować pojazdów

Opublikowano:
Autor:

Takiej awarii jeszcze nie było. Nie można było rejestrować pojazdów  - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości

- Takiej awarii jeszcze nie było. Nie można było wydać odpisu aktu stanu cywilnego, ani wykonać zgłoszenia urodzenia dziecka - powiedziała Dorota Hołoga, naczelnik wydziału spraw obywatelskich w gostyńskim magistracie. Dziś rano całkowicie przestały działać najważniejsze systemy informatyczne państwa.

Niedostępne były Profil Zaufany, CEPiK, ePUAP czy serwis obywatel.gov.pl. O tym, że doszło do dużej awarii sieciowej systemów informatycznych w całym kraju oficjalnie poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji. Największe problemy wystąpiły w działaniu Systemu Rejestrów Państwowych. W Centralnym Ośrodku Informatyki powołany został sztab kryzysowy. W związku z poważnym uszkodzeniem systemów przez kilka godzin były utrudnienia w zakresie rejestracji pojazdów, wydawania uprawnień do kierowania pojazdami oraz ewidencji ludności i wydawania dowodów osobistych.

Jak radził sobie wydział komunikacji w gostyńskim starostwie (odpowiedzialny m.in. za rejestrację pojazdów i wydawanie praw jazdy)?

- To była awaria ogólnopolska. Od rana środki masowego przekazu o tym mówiły, przekazywały informacje. Nie można było rejestrować pojazdów. Prawo jazdy można było wydawać, ale konkretnie rejestrować nie - powiedziała Danuta Czabajska.

Zapewniła, że sytuację szybko udało się opanować. - Informowałam petentów co pół godziny - zgodnie z komunikatem, który się ukazywał dla starostw powiatowych - o pracach przy usuwaniu awarii - dodała. Urzędniczka podkreśliła, że klienci, którzy oczekiwali w wydziale na obsługę, nie byli oburzeni, a raczej wyrozumiali. Tylko jeden mieszkaniec narzekał, że stracił czas.

W jaki sposób podczas awarii radził sobie wydział spraw obywatelskich w Urzędzie Miejskim w Gostyniu? Naczelnik Dorota Hołoga zauważyła, że była to awaria na dużą skalę i jest to problem dla urzędów. - Staraliśmy się obsługiwać klientów w miarę możliwości, ale było to utrudnione, gdyż do ręki nie dostali żadnych dokumentów, żadnych zaświadczeń, które są wydrukowywane z systemów, tylko odręczne nasze potwierdzenia, że złożyli dokument. Jest to uciążliwe - powiedziała.

Awarię wstępnie udało się opanować około 13.00, ale co było jej przyczyną nie udało się ustalić. Na stronie Ministerstwa Cyfryzacji widnieje komunikat: Informujemy, że działanie Systemu Rejestrów Państwowych, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz platformy ePUAP zostało przywrócone. Oznacza to, że obsługa obywateli w urzędach może być prowadzona normalnie. Fakt, że w systemach coś drgnęło około godz. 13.00. potwierdzają gostyńscy urzędnicy.

- Mamy informacje, że coś działa, że można pracować - mówiła ok. 13.20 Dorota Hołoga, naczelnik wydziału spraw obywatelskich w gostyńskim magistracie. W wydziale komunikacji Starostwa Powiatowego w Gostyniu także można już rejestrować pojazdy.

Nadal trwają prace na przywróceniem działania e-usług oraz stron internetowych Pz.gov.pl, Epuap.gov.pl, oraz Cepik.gov.pl.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE