Rewitalizacja linii kolejowej 360 Gostyń – Kąkolewo - ta inwestycja znalazła się wśród 20 projektów, zaplanowanych do realizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, czyli „Kolej Plus”. Nie obędzie się bez pomocy finansowej samorządów.
Start Programu Kolej Plus jesienią 2018 r., na peronie w Jasienicy Mazowieckiej ogłosili premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wyjaśniano wtedy, że chodzi o powrót pociągów do miejscowości, które utraciły połączenia kolejowe w ostatnich latach lub nigdy ich nie miały. Zapowiedziano rewitalizację szlaków kolejowych do miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Szczegóły programu opublikowane zostały w ubiegłym tygodniu (17.01) na portalu Ministerstwa Infrastruktury.
W opisie można wyczytać, że program zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014–2020, Program Kolej Plus ma pomóc właściwie planować i wspierać inwestycje, pozwalające m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.
Program ma być realizowany w trzech komponentach: inwestycyjnym, organizacji przewozów i chroniącym infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
Głównym celem Programu „Kolej Plus” jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe (w tym przygotowanie niezbędnej dokumentacji przedprojektowej i projektowej) miejscowości, które nie mają dostępu do kolei pasażerskiej, towarowej z miastami wojewódzkimi oraz poprawa wewnętrznej spójności komunikacyjnej i społeczno-gospodarczej ww. regionów Polski przy wsparciu ze środków publicznych.
Program ma uzupełniać się z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku oraz Programem utrzymaniowym pn. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”. Jak poinformowano - źródłem dofinansowania Programu byłyby dodatkowe środki alokowane na szczeblu centralnym. Program docelowo skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie zakładany będzie 15-proc. udział samorządów w kosztach inwestycji.
Co planuje starostwo w związku ze szkołami?
Przewidywane efekty Programu to: usprawnienie procesu przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych na terenie ww. miejscowości, wykorzystanie doświadczenia i potencjału PKP PLK przez jednostki samorządu terytorialnego w przygotowaniu i realizacji projektów kolejowych na terenie samorządów, umożliwienie przygotowania dokumentacji, pozwalającej na wdrożenie inwestycji kolejowych oraz realizacja zadań inwestycyjnych, a także promocja transportu kolejowego w miejscowościach nie posiadających dostępu do kolei.
Realizację Programu przewidziano na lata 2019 – 2023.
Nas zainteresował najbardziej tzw. Komponent inwestycyjny. Z informacji wynika, że obszarem wsparcia będą objęte miejscowości zlokalizowane na terenie całego kraju. Wstępnie zidentyfikowano 20 miejscowości, które w pierwszej kolejności mogłyby być finansowane ze środków Programu „Kolej Plus”. Przedstawiono mapę inwestycji, zaznaczając, że proponowane zadania nie stanowią katalogu zamkniętego. W projektach, które są obecnie przewidywane znalazł się jeden, dotyczący Gostynia - chodzi o rewitalizację linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo.
Poza tym zaplanowano:
- Odbudowę połączenia kolejowego do Jastrzębia Zdroju - połączenie Wodzisław Śl. - Jastrzębie Zdrój
- Utworzenie ciągu Legnica - Złotoryja - Jelenia Góra / Świeradów Zdrój wraz z rewitalizacją linii Lwówek - Zebrzydowa: ETAP I - odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl. - Legnica
- Budowę nowego połączenia kolejowego Lublin - Zamość. Projekt wpisuje się w komponent CPK - odcinek: Trawniki – Zamość
- Odbudowę połączenia Dzierżoniów - Bielawa / Pieszyce: ETAP II - odcinek Dzierżoniów - Pieszyce - Bielawa
- Prace na linii kolejowej 369 na odcinku Śrem - Czempiń: odbudowa linii kolejowej i przywrócenie ruchu regionalnego na linii Poznań - Czempiń - Śrem
- Budowę nowej linii kolejowej Konin - Turek
- Prace na linii kolejowej 240 na odcinku Terespol Pomorski - Świecie: umożliwienie obsługi Świecia i Chełmna przez pociągi regionalne
- Wydłużenie linii kolejowej 73 w kierunku centrum Buska-Zdroju
- Modernizację i elektryfikację linii kolejowej 34 Małkinia - Ostrów Mazowiecka
- Modernizację i elektryfikacja linii kolejowej 25 Końskie - Skarżysko-Kamienna
- Budowę nowego połączenia kolejowego Kraków - Myślenice
- Dobudowę torów aglomeracyjnych na odcinku Warszawa - Czachówek: ETAP I - odcinek Warszawa - Piaseczno wraz z połączeniem do Konstancina-Jeziornej
- Odbudowę połączenia Szubin - Żnin
- Elektryfikację linii kolejowej 358 Czerwieńsk - Guben
- Rewitalizację odcinka Siedlce - Sokołów Podlaski i dostosowanie go do ruchu pociągów pasażerskich
- Odbudowę linii kolejowej 55 Sokołów Podlaski - Małkinia
- Odbudowę połączenia Gogolin - Krapkowice - Prudnik
- Rewitalizację linii kolejowej 81 Chełm - Włodawa
- Rewitalizację linii kolejowej 49 Śniadowo - Łomża
- Rewitalizację linii kolejowej 360 Gostyń - Kąkolewo