Pierwsi kierowcy po obwodnicy "krajówki" mogą jeździć już w 2024 roku

Opublikowano:
Autor:

Pierwsi kierowcy po obwodnicy "krajówki" mogą jeździć już w 2024 roku  - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Kultura

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na projekt i budowę kolejnych dwóch obwodnic w województwie wielkopolskim - obwodnicy Gostynia, w ciągu drogi krajowej nr 12 oraz Żodynia, w ciągu drogi krajowej nr 32. Inwestycje te, o łącznej długości ponad 20 km, powstaną w ramach „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”. Istnieje szansa, że za kilka lat skończy się koszmar mieszkańców Gostynia i kierowców, którzy muszą poruszać się przez centrum naszego miasta.

- Jeśli cała inwestycyjna - poczynając od wyboru wykonawcy, poprzez proces pozyskiwania pozwoleń na budowę i samej budowy - przebiegnie zgodnie z planem, to rzeczywiście chcielibyśmy, aby pierwsi kierowcy po obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej numer 12 mogli pojechać pod koniec 2024 r. - powiedział Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA.

Jedno i drugie zadanie będzie realizowane w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, w latach 2023-2025. Pod koniec listopada w gostyńskim ratuszu odbyło się robocze spotkanie z przedstawicielami GDDKiA - na ostatniej prostej przed postępowaniem przetargowym omawiano szczegóły przebiegu nowej drogi, w tym skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi, omawiano kwestię oświetlenia drogi oraz ścieżek rowerowych.

Radosny dzień dla burmistrza

Tymczasem dziś GDDKiA ogłosiła 10. przetarg w tym roku na wykonanie nowej drogi z programu 100 obwodnic.

- Otrzymałem informację, że został ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12. Powiedzieć, że się cieszę, to nic nie powiedzieć - napisał w piątek rano na swoim facebook’u Jerzy Kulak, burmistrz Gostynia. - To było 10 lat ciężkiej pracy, zabiegów, kontaktów, pism - również bezpośrednio do premiera RP. Dziś to ukoronowanie tej pracy. Ten dzień jest specyficzny, radosny. Myślę, że udało się zrobić więcej niż zakładałem - dodał później dziennikarzowi portalu.

Dobra wiadomość dla mieszkańców

GDDKiA zorganizowała w tym temacie również wideokonferencję, w której udział wziął między innymi wiceminister infrastruktury Rafał Weber, a także wicewojewoda wielkopolski Maciej Bieniek i wielkopolscy parlamentarzyści.

- Ogłaszamy przetarg na realizację dwóch obwodnic. Jedna z nich usprawni ruch między Zieloną Góra a Poznaniem - to obwodnica Żodynia. A druga usprawni ruch między Lesznem a Jarocinem - to obwodnica Gostynia. Budowa każdej nowej obwodnicy jest ulgą z jednej strony dla kierowców, a z drugiej strony również bardzo dobrą wiadomością dla mieszkańców - zapowiedział Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.

Ocenił, że dobre wyniki polskiej gospodarki w dobie pandemii koronawirusa to efekt dużych programów inwestycyjnych, w tym realizowanych przez GDDKiA: programu budowy dróg krajowych i 100 obwodnic.

- Każdy ma prawo do dostępu do dobrze utrzymanej infrastruktury, niezależnie od tego w jakim województwie mieszka, czy jak zamożna jest gmina, z której pochodzi. Dlatego inwestycje w ramach programu 100 obwodnic zrealizujemy w każdym województwie. Jeśli chodzi o województwo wielkopolskie jest to 8 inwestycji. To jedna z większych ilości, jeśli chodzi o podział na regiony w naszym kraju - dodał R. Weber.

Gostyń jest przygotowany

Obwodnica Gostynia ma na celu usprawnić komunikacyjnie region południowej Wielkopolski i podnieść komfort życia mieszkańców, jak i kierowców, którzy będą przejeżdżać przez nią tranzytem. Docelowo w południowo-zachodniej części województwa ma ich powstać osiem, w ciągu sześciu dróg krajowych. Część z nich to zadania, dla których trwa już etap opracowania dokumentacji projektowej. Poseł Jan Dziedziczak, minister kancelarii premiera zaznaczył, że obóz rządzący realizuje to, co zapowiadał.

- W sprawie obwodnic, dotyczących infrastruktury dotrzymujemy słowa - powiedział. Nie ukrywał, że sam uczestniczył w pracach i w lobbingu parlamentarnym, w zabiegach zwłaszcza o obwodnicę Gostynia.

Sekretarz stanu przy komisji weryfikacyjnej Marian Mosiński podkreślił, że realizację przedsięwzięcia w Gostyniu może przyspieszyć wydanie kilka lat temu decyzji środowiskowej. - Gostyń jest przygotowany - zakomunikował.

Jak będzie wyglądała nowa droga? - PRZEBIEG TUTAJ

Obwodnica DK 12 budowana w Gostyniu będzie długa na 17,3 km. Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA wyjaśnił, że w ramach inwestycji powstaną dwa wielopoziomowe węzły: węzeł Gostyń i węzeł Piaski, położone obok siebie w odległości 3,3 km. Na odcinku przeplotu - od jednego węzła do drugiego pojawi się „przekrój drogowy 2+1” z dodatkowym pasem dla pojazdów, z racji zwiększonego ruchu. Chodzi o znaczne podwyższenie bezpieczeństwa kierowców i umożliwienie pojazdom bezkolizyjne wymijanie się.

- Zawsze można by marzyć o jeszcze lepszych rozwiązaniach komunikacyjnych, jak na przykład droga czteropasmowa, przygotowanie pod trasę szybkiego ruchu. Były takie rozmowy kilka miesięcy temu. Ale tutaj to jest niemożliwe - podsumował Jerzy Kulak.

GDDKiA planuje podpisać umowy z wykonawcą obwodnic Gostynia i Żodynia w trzecim kwartale 2021 r. Prace budowlane przewidziano na lata 2023-2025.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Koszt realizacji wszystkich projektów został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE