Reklama

Nauka nie idzie w las. Od zbiórek nakrętek po szczyt klimatyczny

Opublikowano: 3 marca 2021 08:22
Autor: Bogdan Bujak | Zdjęcie: Adobe Stock

Uzupełnieniem projektu unijnego realizowanego w „Małym Koperniku” są również zajęcia edukacyjne prowadzone przez Stowarzyszenie Merkury w ramach udzielonej przez Gminę Krobia dotacji | foto Adobe Stock

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Promowane Jak ważna jest edukacja każdy wie. Także w kwestii ekologii ma ona kluczowe znaczenie. Im wcześniej zaczniemy uczyć nasze dzieci, co znaczy ochrona środowiska, a przede wszystkim, jak skutecznie dbać nie tylko o nasze małe „ekosystemy”, tym w czystszym świecie będziemy mieszkać.

Reklama

Projektów realizowanych przez instytucje, szkoły i inne placówki z terenu powiatu gostyńskiego mających służyć właśnie ekologicznym celom jest sporo, warto wspomnieć o kilku z nich.

W powiecie

Od początku 2018 roku w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Gostyniu działa ekopracownia. Wyposażeni w urządzenia pomiarowe, laboratoryjne oraz pomoce dydaktyczne umożliwiające badania stanu powietrza, gleby i wody uczniowie prowadzą badania terenowe ukierunkowane na uświadamianie problemu zanieczyszczeń produkowanych przez człowieka. - Profesjonalny sprzęt zakupiony przez powiat służyć może nie tylko młodzieży, ale wszystkim mieszkańcom jako ważne narzędzie wzrostu świadomości ekologicznej oraz działań zmierzających do poprawy jakości środowiska - mówi starosta gostyński Robert Marcinkowski. Dzięki urządzeniom takim jak elektroniczna stacja pogody czy przenośny analizator pyłu zawieszonego młodzież pod okiem nauczyciela może zbadać stan zanieczyszczenia powietrza (np. zawartości toksycznych gazów); gleby (wpływ nawozów azotanowych), wody (badanie przepływu, temperatury i czystości wody w rzekach i rowach m.in. Brzezinka i Kania). Publikowane od czasu uruchomienia ekopracowni pomiary (pyłu zawieszonego) dają nam obraz tego, czym oddychamy i co wchłaniamy do swoich płuc.

Swoistą pracownię ekologiczną ma także Zespół Szkół Zawodowych w Gostyniu, ale bardziej jest to związane z oferowanym kierunkiem kształcenia. W jednej z pracowni zawodowych szkoła ma „na stanie” pompę ciepła, panele fotowoltaiczne do prądu i do ogrzewania, turbiny poziome i pionowe wiatrowe. - Są to wszystko urządzenia, z którymi osoba kształcąca się w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej będzie musiała się zapoznać - tłumaczy dyrektor Maciej Marcinkowski.

Kopernik i challenge

W Krobi bardzo przydatny pod ekologiczny kątem okazał się „Mały Kopernik” na Wyspie Kasztelańskiej oraz w budynku szkoły podstawowej. Przed dwoma laty rozpoczęto tam realizację zajęć dodatkowych dla uczniów szkół podstawowych w ramach projektu „Nauka poprzez doświadczanie i eksperymentowanie w Lokalnym Centrum Popularyzacji Nauki Edukacji i Innowacji w Krobi”. Jest pięć bloków realizowanych w ramach tego przedsięwzięcia: energia odnawialna, maszyny proste, woda, światło, geografia i geologia. Zajęcia te prowadzone są przez animatorów, którzy wprowadzają uczniów w świat nauki poprzez doświadczenia i eksperymenty. W 2019 roku w ramach bloku poświęconego energii odnawialnej omawiane były tematy dot. gromadzenia i wykorzystania energii słonecznej, oszczędzania i recyklingu, energii wiatru i wodnej.

Podczas tychże zajęć wykorzystywane pomoce dydaktyczne przygotowane były z surowców wtórnych np. plastikowych butelek, nakrętek, rolek papierowych, kartonów itp. - Sami uczniowie przy planowaniu swoich eksperymentów mieli za zadanie wykorzystywać to co w domu jest pod ręką i co może okazać się użyteczne, a nie wyrzucone do śmieci - mówią animatorzy z „Małego Kopernika”.

W ten „deseń” przebiega obecnie realizacja II semestru z maszyn prostych, w którym w trakcie warsztatów uczniowie używają przedmiotów codziennego użytku jak śruby, stare klucze, plastikowe nakrętki i butelki do budowy maszyn.

W tym samym roku 2019 odbył się w Krobi pierwszy w historii „szczyt klimatyczny” zorganizowany przez krobski samorząd przy współpracy ze stowarzyszeniem „Samorząd dla zrównoważonego rozwoju”, powiatem gostyńskim oraz gminą Miejska Górka. Głównym tematem „Konferencji dla Klimatu. Zrównoważony rozwój”, w której udział wzięli przedstawiciele świata nauki, biznesu, samorządowcy oraz młodzi ludzie była kwestia ocieplania się klimatu wywołanego przez obecne pokolenia.

Mieszkańcy gminy nieraz brali także sprawy w swoje ręce, a będąc dokładnym - śmieci. Przykładowo podczas jednego z popularnych ostatnio „wyzwań” prawie 100 osób czyściło - od Krobi do Karca - rowy i przylegające do nich pola. Wyciągano papierki, butelki, części samochodowe a nawet narzędzia ogrodnicze czy... grilla. Na każde trzy osoby przypadał 120-litrowy worek na śmieci. Niestety sprzątający wielokrotnie musieli dobierać worki - odpadów nie brakowało. Ponadto Gmina Krobia podejmowała inne działania mające na celu ochronę środowiska i podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców. Można tu wskazać m. in. konkurs „Stop plastikom”, dot. szkodliwości używania materiałów zawierających plastik oraz problemu z jego zagospodarowaniem, czy chociażby spotkanie warsztatowe zorganizowane wspólnie z Fundacją Ekologiczną „Zielona Akcja”, podczas którego poruszono m in. kwestie związane z odtwarzaniem zadrzewień liniowych, alei śródpolnych, nasadzeń oraz rewitalizacji oczek wodnych i stawów.

Celują w zbiórki

Na „bezpośrednie” eko-przedsięwzięcia stawia gmina Piaski jako partner działań „Region czysty na 6”. W konkursie, organizowanym rokrocznie przez Zakład Gospodarki Odpadami w Jarocinie chodzi o rozpowszechnienie wśród uczniów postaw ekologicznych poprzez zachęcanie ich do m.in. odzysku surowców wtórnych (plastikowych nakrętek, aluminiowych puszek, baterii). W inicjatywie udział biorą piaskowskie szkoły i przedszkola, a kwota uzyskana ze sprzedaży nakrętek czy puszek, przekazywana jest na cel charytatywny. W roku szkolnym 2019/2020 zebrano łącznie: 451,2 kg plastikowych nakrętek, 31,7 kg aluminiowych puszek, 240,2 kg zużytych baterii, 1 kg telefonów komórkowych. W tegorocznej edycji uczniowie mają już „na koncie”: 144,5 kg plastikowych nakrętek, 1 kg aluminiowych puszek i 52 kg zużytych baterii.

Liczne działania proekologiczne podejmowane przez przedszkola i szkoły dają także efekt w postaci dziesiątek posadzonych drzew. Przykładowo w tym roku uczniowie placówki w Bodzewie posadzili już 20 drzew, a w Szelejewie stanęło w ostatnich latach 30 dębów i 15 drzew ozdobnych. Bardzo pomocne w tym względzie się nieocenione wskazówki specjalistów z pobliskiej Izby Leśnej w Nadleśnictwie w Piaskach.


Sponsorzy konkursu

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.